REVIEW: Un bărbat pe nume OVE

619
Un bărbat pe nume OVE

“Un bărbat pe nume Ove” (Fredrik Backman) a apărut în viața mea, după ce am aflat de el, de la Irina Rusu (Coffentropy) și am dat fuga la Cărturești să îl cumpăr. Ove, nu este doar un personaj, ceva fictiv, de care uiți cu timpul. Ove este un personaj real, care ajunge la inima ta imediat și pe care nu îl mai uiți. În continuare o să povestesc puțin cu voi, despre Ove.

REVIEW: Un bărbat pe nume OVE! Personajul principal, acest bărbat pe nume Ove, e un văduv care ascunde sub masca mizantropiei, suferinţa profundă lăsată mai întâi de moartea părinţilor, apoi de moartea copilului şi apoi de moartea soţiei.

REVIEW: Un bărbat pe nume OVE!La prima vedere, Ove pare un moş antipatic care patrulează prin cartier, pune afişe cu “interzis” şi îşi antipatizează toţi vecinii, cărora nu ezită să le pună beţe în roate ocazional. Pe măsură ce avansăm cu lectura, descoperim, de fapt, un om care simte că îi fuge pământul de sub picioare: lumea se schimbă într-un ritm ameţitor iar el nu poate sau nu vrea să ţină pasul. Viaţa lui e o permanentă luptă cu sistemul, în faţa căruia se simte cumplit de neputincios. Ove este un bărbat cu o inimă prea mare. Asta spun medicii atunci când ajunge la spital, după ce încearcă să împiedice un jaf în cartier. Şi, într-adevăr, Ove are o inimă prea mare şi la propriu şi la figurat. Toată cartea este despre cum Ove ajută vrând-nevrând diverse persoane şi cum planurile sale de a se sinucide pentru a ajunge cât mai repede lângă iubita lui soţie, îi sunt dejucate în cel mai amuzant mod.

REVIEW: Un bărbat pe nume OVE!Cartea pendulează în trecut şi în prezent, astfel că îl urmărim pe Ove din copilărie până la vârsta senectuţii şi aflăm treptat, de ce a ajuns atât de retras şi de tăcut, de ce respinge interacţiunile cu oamenii şi de ce îşi conduce viaţa după nişte principii atât de solide, că absolut nimic pe lumea asta nu l-ar putea face vreodată să şi le încalce. Citind, ajungem să-i îndrăgim atât de mult pe Ove şi pe soţia lui, încât ne vine greu să acceptăm că cineva poate avea parte de atâta suferinţă într-o viaţă.

REVIEW: Un bărbat pe nume OVE! Sonia, soţia lui Ove, este un model de bunătate şi răbdare. Este o femeie cu o personalitate complet diferită de a lui Ove – îi place să citească, este efervescentă, iubeşte culoarea, este sociabilă şi tolerantă. Cu toate astea, se îndrăgosteşte de tânărul taciturn care se urcă alături de ea într-un tren într-o zi. Nu-l va schimba niciodată pe Ove şi nici nu încearcă, deoarece consideră că trebuie să-l iubeşti pe omul de lângă tine aşa cum e. Ea este cea care îi predă lui Ove lecţia iubirii. Sonia cunoaşte atât de multe forme de a iubi, că Ove este fascinat de capacitatea ei de a dărui dragoste tuturor celor din jur.

REVIEW: Un bărbat pe nume OVE! Parvaneh, iranianca gravidă, cu două fete şi un soţ cam “tolomac” este vecina nou mutată în cartier, care încalcă din prima regulile lui Ove. Bunătatea şi altruismul lui Parvaneh, dar şi personalitatea ei puternică, îl cuceresc, încet-încet, pe bătrânul mizantrop, aşa că acesta ajunge să-şi deschidă din ce în ce mai mult casa şi inima. Dacă la începutul cărţii, Ove nu avea niciun prieten, la finalul cărţii aflăm că la înmormântarea lui au venit trei sute de persoane, ceea ce spune destul de multe despre transformarea lui Ove de-a lungul celor peste patru sute de pagini.